De huidige malaise in de olie-industrie is nog niet ten einde of een volgende crisis staat voor de deur. De stevige opmars van elektrische auto’s kan de komende jaren voor een nieuwe schokgolf zorgen.

Het decennium van het elektrisch rijden komt eraan, stelt persbureau Bloomberg aan de hand van een analyse van Bloomberg New Energy Finance (BNEF).

Momenteel is het marktaandeel van elektrische auto’s een tiende van een procent, voor de olie-industrie nog geen reden voor paniek. Maar de verkoopplus van 60 procent op jaarbasis van elektrische auto’s is wel reden tot zorg.

Houdt dit groeitempo aan, dan zal de wereldwijde vraag naar olie in 2023 met 2 miljoen vaten per dag zijn gekrompen. En dat is een hoop. Twee jaar geleden leidde een vergelijkbaar overschot tot de huidige crisis waar de industrie nog altijd mee worstelt.

Uiteraard is niet zeker dat de vraag naar elektrische auto’s met 60 procent op jaarbasis zal blijven groeien. In een bescheidener scenario wordt 2028 als datum genoemd waarin de barrière van 2 miljoen vaten zal worden geslecht.

Goedkopere elektrische auto's

Waarom neemt de vraag naar elektrische auto's zo snel toe? Dat komt onder andere doordat accu's steeds goedkoper worden, waardoor elektrische wagens betaalbaarder worden. Automakers als Tesla, Chevrolet en Nissan komen binnen afzienbare tijd met goedkopere modellen op de markt, zoals de Tesla Model 3 en de Chevrolet Bolt.

Elektrische rijden leunt nu nog voor een groot deel op subsidies, maar de prijzen van elektrisch aangedreven modellen zullen binnen zes jaar vergelijkbaar zijn met die van traditionele benzineauto's, denkt BNEF. Dan staan niets een opmars van de elektrisch auto in de weg, ook als subsidies wegvallen.

Volgens de eigen berekening van BNEF zal tegen 2040 ruim een derde van de auto's wereldwijd zijn uitgerust met een stekker.

Voorspellen lastig

Bloomberg erkent dat er meer factoren een rol spelen en dat voorspellen daarom lastig is. Onder meer groeit de vraag naar olie in opkomende markten, zeker als de prijs van olie nog verder daalt. In markten als India en China houdt de vraag naar benzine- en dieselwagens aan. Ook praktische problemen zoals een gebrek aan laadpalen zal de opkomst van de plug-in voertuigen enigszins remmen.

Maar, waarschuwt BNEF, de klap voor de sector volgt. De verkoop van elektrische voertuigen neemt onverwijld toe. De vraag is wie daarvoor uiteindelijk de prijs zal moeten betalen en wanneer dat dan zal zijn.

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl